Case | Bes en Bloem

Op een halve dag kan best wel veel gebeuren om je business slimmer te maken. Kleine dingetjes die je zelf wil kunnen doen, of waarvan je voelt dat ze niet efficient verlopen. Daarom boekte Reina van Bes en Bloem een halve dag Headstart en gingen we samen aan de slag.

Reina heeft in de buurt van Lokeren sinds een paar jaar een zalige biologische bloemenplukweide en teelt ook klein fruit. Haar activiteiten op het veld liggen in de winter natuurlijk wat stil waardoor ze dan tijd heeft om aan haar bedrijf te werken en wat puntjes op de i te zetten, en zo helemaal klaar te zijn voor een nieuw seizoen.

Ze wilde graag een aantal zaken zelf kunnen in plaats van ze uit te besteden. En er waren ook wat technische probleempjes waar ze graag een oplossingen voor wou. Echt een ideale opdracht voor mij dus.

Dit maakten we slimmer:

Ik leerde Reina hoe ze zelf tekstaanpassingen kan doen op haar website.
De website is gemaakt in Wordpress, sowieso niet de meest gemakkelijke webbuilder. Maar als je weet hoe het moet - als iemand je dat eens voordoet en uitlegt - dan is het doen van een paar tekstaanpassingen op een aantal pagina’s echt niet zo moeilijk. Nu kan Reina dus perfect zelf de openingsuren aanpassen en nieuwtjes over workshops en de start van het seizoen aanpassen.

Ik leerde Reina hoe ze een nieuwsbrief kan maken en versturen.
Het maken van de nieuwsbrieven werd tot nu toe uitbesteed. Wat betekent dat Reina soms moest wachten tot die persoon tijd had en ze naar haar gevoel ook niet helemaal kort op de bal kon spelen. Ik leerde haar hoe ze via de template in Mailchimp zelf een mailing kan maken en versturen. Het moet gezegd dat ik zelf geen fan ben van Mailchimp, maar het was de tool die ze al had en waar haar template en mailinglijst in stond. Veranderen om te veranderen heeft ook geen zin hé.

Ik was ook een beetje IT helpdesk: installatie verschillende emailaccount.
Zoals iedereen heeft ook Reina verschillende emailadressen. Voor het bedrijf, een Gmail-adres en natuurlijk ook een privé adres. Deze emails werden op verschillende plaatsen gecheckt. Dus nu hebben we elke emailaccount aangemaakt in het mailprogramma op haar computer en smartphone, zodat ze alle mails op 1 plaats kan zien en beantwoorden. Klinkt misschien heel evident, maar ge wilt niet weten bij hoeveel mensen ik dit moet in orde zetten. Heel veel mensen checken hun mail op 3 verschillende plaatsen.

Een extraatje: de digitale cadeaubon
En toen zag ik ook een mogelijkheid om nog iets extra te optimaliseren. Je kan via de website een bloemenbon bestellen, en deze dan na afspraak af te halen bij Reina. Dan wordt deze mooi afgedrukt, verpakt met een takje gedroogde bloemen. Toch kreeg Reina vaak de vraag of er geen digitale bon is. En laat ons eerlijk zijn, dat is toch ook omzet die blijft liggen, niet? Boekhoudkundig zijn cadeaubonnen nogal een pain in the ass want ze moeten een nummer hebben en je moet er een lijst van bijhouden enz. Daarnaast wil je natuurlijk ook dat er geen misbruik mogelijk is met je digitale bon.
Ik digitaliseerde de cadeaubon en leerde Reina hoe ze met Canva de gegevens van de ontvanger en de nummer op de bon kan zetten. Zo kan ze die dan als pdf versturen.

Dit maakt we mooier:

Etiketje met logo
Ik mocht ook nog een etiketje maken met het logo en de website op. Voor op de boeketjes!

Het is gewoon superleuk om te merken dat je met een kleine beetje uitleg en een paar technische ingrepen, er voor kunt zorgen dat een ondernemer meer het gevoel heeft de dingen zelf in de hand te hebben, tijd wint en zelfs een beetje meer omzet kan genereren.

Zoek jij ook oplossingen om tijd te winnen of wil je iets zelf kunnen?
Laat ons een babbelen en we boeken snel jouw Headstart in. Ik help je graag!

Vorige
Vorige

Mijn 3 favoriete emailmarketingtools

Volgende
Volgende

Mijn werk en leven in Notion