PRINT IS COOL

De titel voor deze blogpost had ook kunnen zijn: Print is not dead!  Dat zie je wel al eens verschijnen. Ik vind het vooral nog steeds ‘cool’, is toch veel positiever? En dat is nu net de boodschap die ik wil brengen. Dat drukwerk nog altijd goed kan werken, en in deze digitale wereld tegenwoordig gewoon heel erg kan opvallen. Mits goed bedacht en mooi gemaakt.

Ik ben er zelf heel erg van overtuigd dat drukwerk goed werkt. Eerlijk? Ik doe tegenwoordig veel meer moeite om een direct mailing uit mijn brievenbus open te doen en te lezen, dan dat ik de emailings en nieuwsbrieven in mijn mailbox deftig bekijk. En als ik ergens in een zaak een leuk postkaartje, boekje of krantje zie, neem ik dat mee. Ik hoor je denken: ‘ja maar ja, je bent grafisch ontwerper, dat is gewoon om dat je dat professioneel interessant vindt.‘ Ja. Ook.
Maar ik ben nog niet heel mijn leven grafisch ontwerper en ik doe dit toch al zo lang. Met een vriendin heb ik zelfs ooit ons kottoilet letterlijk behangen met Boomerangkaartjes die we leuk vonden. We werden gewoon blij van al die kleuren en frisse, grappige kaartjes. (fyi: De kotbaas helaas niet.)

drukwerk melanie velghe illyvanilly

Er wordt heel veel tijd en budget gestoken in online aanwezigheid. En dat is ook belangrijk, ik zou het tegendeel niet durven beweren. Maar weet wel dat het steeds moeilijker is om op te vallen. Zeker als de Facebooks van deze wereld toch zelf bepalen wie jouw boodschap op hun tijdslijn ziet verschijnen en wie niet. Met drukwerk weet je tenminste min of meer zeker dat de persoon het heeft ontvangen, natuurlijk wel nog niet zeker of hij het ook heeft bekeken.

postkaarten illyvanilly melanie velghe

En ik weet ook wel dat niet elk drukwerkitem of direct mailing automatisch voor meer verkoop zorgt. Toch, je valt wel op. Je zorgt voor herkenbaarheid en misschien ben je met je leuke direct mailing actie wel top-of-mind als je klant een product of dienst zoals het jouwe nodig heeft. Mensen hebben nog altijd graag iets dat ze kunnen vastpakken. Iets dat je makkelijk kan bijhouden. En je kan er ook zoveel kanten mee uit, een paar ideeën:

  • Stuur je klanten eens een postkaart, met een leuke boodschap, uitnodiging en/of kortingscode

  • Leg een postkaart op je toonbank. Bv. eentje die je klant kan meenemen en/of zelf kan versturen naar een vriend of vriendin, die dan jouw bedrijf leert kennen.

  • Maak een krantje of magazine met info over jouw zaak maar vooral met verhalen die passen bij je bedrijf en doelgroep. Afhankelijk van je activiteiten: bv. persoonlijke verhalen van je klanten over het gebruik van je product of dienst, tips om je product te gebruiken, recepten, items die onrechtstreeks met jouw activiteiten verbonden zijn.

IMG_2728.JPG

Zegt dit jou iets en wil je meer ideeën horen die van toepassing kunnen zijn op jouw business?  Contacteer me en dan kunnen we hier samen over brainstormen.