TOOLS || IK WERK MET COSCHEDULE VOOR HET PLANNEN VAN POSTS

Wie freelancer of ondernemer is weet dat het beheren van je communicatie een uitdaging kan zijn. Het is nu eenmaal heel belangrijk om er actief mee bezig te zijn, maar soms wordt het een kluwen van ideeën, veel plannen en vooral veel manuele handelingen. Daarom even gejuich: ik heb eindelijk een tool gevonden waar ik na 6 maanden gebruik nog steeds heel blij mee ben. En het bespaart me echt een hoop gefoeter!

Ja, ’t is waar, ik heb al een aantal tools versleten. Mijn doel is altijd geweest om mijn communicatie gestructureerd te kunnen inplannen en het bos door de bomen te blijven zien. Waarschijnlijk zoals iedereen ben ik jaren geleden gestart in een spreadsheet of in de agendatool van mijn mac, om daarna over te schakelen naar gratis tools als buffer en hootsuite. Helaas deden deze tools nooit volledig wat ik precies nodig had. Of waren naar mijn gevoel te ingewikkeld of gewoon mottig qua vormgeving. (Ja sorry, het oog wil ook wat toch ;-) ) 

Wat ik van zo’n tool verwacht:

  • Dat het minstens kan posten op Facebook, LinkedIn, Pinterest en op instragram (wat vaak een issue is)

  • Dat ik ‘campagnes’ kan maken waarin ik bij elkaar horende posts wel op verschillende momenten kan laten droppen

  •  Dat een bericht automatisch op verschillende social media kan geplaatst worden zonder dat ik daar zelf extra werk aan heb

  • Dat ik een kalender kan zien met wat gedropt is en wat gepland staat. Gewoon visueel duidelijk. Zoals de maandview in je agenda

  • En ook dat ik kan ‘zien’ hoe het eruit zal zien wanneer het gepost is…

Dit alles heb ik gevonden bij … CoSchedule. Weliswaar een tools waarvoor je betaalt, maar betalen voor het automatiseren van veel verschillende handelingen is voor mij een dikke meerwaarde. Ik win op die manier tijd om iets anders te doen. En vooral, ik moet niet heel de tijd in de gaten houden wanneer ik iets ging posten. Ik zie ook in één oogopslag hoe vol of hoe leeg mijn marketingkalender staat. 

CoSchedule biedt nog veel voordelen:

  • Ik vind het wel leuk dat je ‘campagnes’ kan maken. Bij het publiceren van een post kan je aangeven wat je na X dagen, X weken wil posten over hetzelfde topic. Je stelt het in en alles gebeurt automatisch. Zo kan je ook wat afwisselen: een link, een beeld, een filmpje. En zie je daarna in de analytics meteen wat het beste heeft gewerkt.

  • Er is een koppeling met Mailchimp! (Een Feedly, Zappier, Google Docs)

  • Als je een Wordpress site hebt, kan je die linken, wat heel makkelijk is voor blogposts. Je schrijft je blogpost in Wordpress, maakt een social campaign aan in CoSchedule, bereidt social posts voor in en alles wordt automatisch in gang gezet na het publiceren van je blogpost via Wordpress. Mijn site draait niet op Wordpress maar ik heb een workaround gevonden om dit toch te laten werken. 

  •  Je kan verschillende kalenders aanmaken, goed als bv 2 activiteiten hebt en aparte communicatieplannen hebt

  • Je kan tags/labels aanmaken en berichten dus ‘labelen’. Ideaal dus als je verschillende ‘soorten’ content hebt.

  •  In het ‘workboard’ kan je alvast ‘kladjes’ maken, staat bij mij dus meestal vol met ideeën 

  • Er is natuurlijk ook een app voor je smartphone!

CoSchedule_Calendar.png
CoSchedule_Stand-Alone-Message.jpg

Als solo-ondernemer gebruik ik nog maar een fractie van wat allemaal kan in Coschedule. (De Requeue functie die ik ook heb moet ik wel dringend uitvogelen, automatisatie the next level) Niet erg, ik doe ermee wat ik nodig heb en dat is prima zo. Maar het feit dat je met verschillende teamleden in één calender kan werken (en chatten) is wel een dikke plus. 

Afhankelijk van je abonnement zijn er nog tal van andere extra’s.  

Heb je zelf ook zin om CoSchedule eens te proberen? Met deze link krijg je een beetje korting