Hoe ik de geweldige tool Typevorm gebruik voor briefings

Een enquete opmaken, een poll, een antwoordformulier, een vragenlijst… Dingen die ik vroeger zou opmaken in Survey Monkey of via Google Forms.Toch is er altijd iets dat een beetje wringt. Ik heb te weinig vrijheid in wat ik er mee kan aanvangen, en al zeker als het gaat over visuele elementen. Zelfs een vragenlijst wil ik in de huisstijl kunnen opmaken. Consistent zijn is key, niet?

typeform1melanievelgheillyvanilly.png

Dus een tool die er designwise goed uit ziet, heeft automatisch al een streepje voor. En zo kwam ik in mijn zoektocht naar een andere tool op Typeform. De tool is ongelooflijk uitgebreid en je kan het voor heel wat verschillende types ‘vragenlijsten’ gebruiken. Voor een quiz, enquête, poll, contactformulieren enz. Het ziet er goed uit met zijn eenvoudig design en je kan de kleuren, achtergronden en meer aanpassen naar je eigen huisstijl. En vooral, het werkt fantastisch! Verschillende types vragen zijn mogelijk: meerkeuzevragen, vragen waarbij je korte of lange antwoorden verwacht, dropdownlijstjes, mensen laten kiezen tussen verschillende beelden, enz...  Je kan gebruik maken van Logic Jumps, waarbij afhankelijk van het antwoord dat de gebruiker geeft, hem andere vragen voorschotelt. 

Hoe ik dat nu gebruik

Als grafisch ontwerper is een goede briefing krijgen van je klant heel belangrijk. Tijdens een gesprek probeer je zo goed mogelijk te begrijpen en een beeld te vormen van wat de klant precies van je verwacht. Toch merkte ik dat mijn klanten over bepaalde zaken zelf nog niet voldoende nagedacht hadden. Of niet de woorden vinden om het helder uit te leggen. Of over iets willen nadenken. En natuurlijk vergeet ik zelf soms ook eens een bepaalde vraag te stellen. Ik werk graag efficiënt, en wordt zot van veel over en weer gemail over kleine zaken. Dus ik heb een  briefing-vragenlijst gemaakt in Typeform.

Deze vragenlijst bevat de praktische vragen (bv. wat is je BTW nr, welke info moet er precies op je visitekaartje komen...) en vragen die ons beiden helpen met het doel en uitkomst van de opdracht klaar en duidelijk te maken. Het voordeel van Typeform is dat het gewoon digitaal in te vullen is. De klant vult dit in wanneer hij of zij rustig kan nadenken. 
Stel dat een klant mij vraagt om een logo te maken, dan krijgen ze in de vragenlijst bv. al de vraag wat het merk moet uitstralen. En ik kan hem of haar ondertussen ook wat verschillende grafische stijlen voorschotelen. Zo krijg ik alvast een richting, weet ik al iets beter wat ze mooi of niet mooi vinden. Wat ze zelf bij hun merk vinden passen of niet.  

Let wel, deze vragenlijst sluit het briefinggesprek niet uit. Het is er een aanvulling op, of ter voorbereiding van. Door bepaalde vragen te moeten beantwoorden in een briefing en er dan ook nog eens over te babbelen in een gesprek, wordt het ook duidelijker in je hoofd toch?

typeform3melanievelgheillyvanilly.png

Gewoon geïntegreerd in mijn website!

Het leuke is dat ik deze briefingvragenlijsten gewoon kan insluiten op een pagina op mijn website. Volledig geïntegreerd dus. Gewoon even het linkje naar de juiste pagina naar mijn klant sturen en het is in orde. Consistent in mijn huisstijl, en geen gedoe met het opslaan van bewerkte bestanden, en geen extra mailverkeer. 

typeform4melanievelgheillyvanilly

En daarna kan ik via de website van Typeform de antwoorden zien, en exporteren. Je kan het trouwens ook gewoon linken aan bv. Mailchimp, Slack, Google Sheets enz. En je kan op hun website heel wat nuttige informatie en templates vinden.  

Probeer het eens, you’ll be amazed!

Gebruik deze link, en als je overtuigd bent en intekent, krijgen we beiden een beetje korting van Typeform ;-)